EL

6 ερωτήσεις που πρέπει να κάνετε προτού εξοπλίσετε τον στόλο σας με ηλεκτρικά οχήματα

Η αγορά ενός ηλεκτρικού οχήματος (EV) είναι μια μεγάλη απόφαση. Η τεχνολογία της ηλεκτροκίνησης αναπτύσσεται με ταχείς ρυθμούς και σύντομα θα κυκλοφορήσουν στην αγορά δεκάδες ακόμη επιλογές. Ωστόσο, η διαχείριση ενός στόλου ηλεκτρικών οχημάτων ενδέχεται να παρουσιάζει προκλήσεις. Αν γίνει σωστά, όχι μόνο θα σας βοηθήσει να συμμορφωθείτε με τους κανονισμούς των εκπομπών CO2 και να μειώσετε το αποτύπωμα άνθρακα του στόλου σας, αλλά θα μπορέσετε να αυξήσετε και τα κέρδη σας.

Σε αυτό το άρθρο θα σας βοηθήσουμε να βρείτε απαντήσεις στις πιο σημαντικές ερωτήσεις που θα πρέπει να κάνετε προτού εντάξετε ηλεκτρικά οχήματα στον επαγγελματικό σας στόλο.

Ηλεκτρικά οχήματα: Πού βρισκόμαστε σήμερα;

Το 2020 σημειώθηκε μιας αλματώδης άνοδος στις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων, η οποία συνετέλεσε στο να γίνει η Ευρώπη η μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών οχημάτων παγκοσμίως. Μολονότι ποσοστιαία τα ηλεκτρικά οχήματα αναλογούν σε λιγότερο από το 1% του συνολικού αριθμού των μηχανοκίνητων οχημάτων στους ευρωπαϊκούς δρόμους σήμερα, με χώρες όπως η Νορβηγία και η Ολλανδία να έχουν το μεγαλύτερο μερίδιο, τα σχέδια για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης βρίσκονται σε τροχιά επιτάχυνσης σε όλη την ήπειρο. Υπολογίζεται ότι θα κυκλοφορούν στην Ευρώπη 40 εκατομμύρια ηλεκτρικά οχήματα έως το 2030. Πρόκειται για έναν ρυθμό αύξησης της τάξης του 1200%.

Δεδομένου ότι οι στόλοι ευθύνονται σήμερα για τις μισές από τις συνολικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από οδικές μεταφορές, οι εταιρείες εκμετάλλευσης στόλων έχουν έναν παραπάνω λόγο να θέλουν να είναι οι πρώτες που θα πραγματοποιήσουν αυτήν τη μετάβαση.

Και γιατί όχι; Τα ηλεκτρικά οχήματα είναι καθαρότερα, έχουν μικρότερο κόστος λειτουργίας και είναι πιο αποδοτικά σε σύγκριση με τα οχήματα με βενζινοκινητήρα ή ντιζελοκινητήρα.

Η ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρικών οχημάτων βιώνει μια άνευ προηγουμένου ανάπτυξη (Πηγή εικόνας).

 

Όλα δείχνουν λοιπόν ότι τα ηλεκτρικά οχήματα είναι το μέλλον. Το ερώτημα είναι όμως το εξής: θα πρέπει να το τολμήσετε τώρα ή να περιμένετε; Οι παρακάτω ερωτήσεις θα σας βοηθήσουν με την απόφασή σας.

1. Ηλεκτρικό ή υβριδικό: Ποια είναι η διαφορά;

Η λειτουργία του ηλεκτρικού οχήματος βασίζεται στη μετατροπή της ισχύος της μπαταρίας σε ενέργεια η οποία, στη συνέχεια, χρησιμοποιείται για την κίνηση του οχήματος. Ο ηλεκτρικός κινητήρας αντικαθιστά τον κινητήρα εσωτερικής καύσης (ΚΕΚ) που έχουν τα συμβατικά οχήματα και, επειδή όλη η ισχύς του προέρχεται αποκλειστικά από τη μπαταρία, πρέπει να συνδέεται σε πηγή τροφοδοσίας για να επαναφορτίζεται.

Στον αντίποδα, τα υβριδικά οχήματα χρησιμοποιούν τόσο ηλεκτρική ενέργεια όσο και ορυκτά καύσιμα για την κίνησή τους. Ο ηλεκτρικός κινητήρας λειτουργεί σε συνδυασμό με τον κινητήρα βενζίνης για να επιτυγχάνει μεγαλύτερη εξοικονόμηση καυσίμων και καλύτερες επιδόσεις. Σε ένα συμβατικό υβριδικό όχημα, η μπαταρία του οχήματος φορτίζεται μετατρέποντας και αποθηκεύοντας τη θερμική ενέργεια που παράγεται όταν φρενάρει το όχημα. Δεν απαιτείται σύνδεση στο ρεύμα. Πολλά οχήματα συνδυάζουν αυτές τις δύο τεχνολογίες και σε αυτήν την περίπτωση χαρακτηρίζονται ως «Plug-in υβριδικό όχημα» (PHEV).

Τα Plug-in υβριδικά οχήματα λειτουργούν όπως και τα συμβατικά υβριδικά, με τη διαφορά ότι έχουν μεγαλύτερες μπαταρίες που πρέπει να φορτίζονται στην πρίζα. Αυτό σημαίνει ότι μπορούν να διανύουν πολλά χιλιόμετρα μόνο με ρεύμα πριν αποφορτιστεί η μπαταρία και τεθεί σε λειτουργία ο κινητήρας βενζίνης, αλλά πρέπει να τη συνδέετε συχνά σε πηγή τροφοδοσίας για να επιτύχετε μέγιστη εξοικονόμηση καυσίμου.

2. Είναι όλοι οι στόλοι ηλεκτρικών οχημάτων αποδοτικοί ως προς το κόστος;

Παρόλο που το προκαταβαλλόμενο κόστος ενός στόλου ηλεκτρικών οχημάτων φαίνεται υψηλό, μελέτες έχουν δείξει ότι σε ολόκληρη τη διάρκεια του κύκλου ζωής του είναι χαμηλότερο από τους συμβατικούς στόλους.

Το κόστος καυσίμου είναι μηδενικό και τα εξαρτήματα που χρειάζονται αντικατάσταση είναι λιγότερα. Τα εξαρτήματα επίσης φθείρονται με πιο αργό ρυθμό διατηρώντας έτσι κατά κανόνα το κόστος συντήρησης πολύ χαμηλότερο σε όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής του οχήματος. Σε συνδυασμό με μια σειρά φορολογικών ελαφρύνσεων και κινήτρων για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων που έχουν θεσπιστεί σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες, το συνολικό κόστος απόκτησης ηλεκτρικού οχήματος μειώνεται σημαντικά. Επιπλέον, το κόστος ηλεκτροδότησης ανά χιλιόμετρο ανέρχεται κατά μέσο όρο μόλις στο 53% του κόστους της βενζίνης ή του ντίζελ που απαιτείται για την κάλυψη της ίδιας απόστασης.

3. Είναι τα ηλεκτρικά οχήματα αξιόπιστα;

Τα ηλεκτρικά οχήματα σήμερα είναι το ίδιο αξιόπιστα με οποιοδήποτε άλλο βενζινοκίνητο όχημα, ανάλογα με τη μάρκα και το μοντέλο, καθώς και τον βαθμό φροντίδας που δέχεται από τον κάτοχό του. Αν μη τι άλλο, είναι λιγότερα τα μηχανικά εξαρτήματα, όπως μπουζί, βαλβίδες, κιβώτια ταχυτήτων, ιμάντες μετάδοσης κίνησης και άλλα εξαρτήματα, που συχνά παθαίνουν βλάβη ή φθείρονται και ακινητοποιούν το όχημα. Επιπλέον, η τεχνολογία που χρησιμοποιείται για την αποθήκευση της ενέργειας από την πέδηση προκαλεί λιγότερη φθορά στα τακάκια των φρένων σε σύγκριση με τα παραδοσιακά οχήματα.

Όταν μιλάμε για τη μπαταρία, που είναι το πιο σημαντικό εξάρτημα ενός ηλεκτρικού οχήματος, με σωστή συντήρηση, μπορεί να διαρκέσει από 10 έως 20 χρόνια πριν χρειαστεί αντικατάσταση. Οι περισσότεροι κατασκευαστές δίνουν εγγύηση λειτουργίας για τουλάχιστον 8 χρόνια ή 160.000 χμ, η οποία μπορεί να είναι μεγαλύτερη για τα επαγγελματικά οχήματα.

4.Θα χρειαστούν οι οδηγοί σας πρόσθετη εκπαίδευση;

Όσο εύκολη και αν είναι η οδήγηση ενός ηλεκτρικού οχήματος, πρόκειται για μια διαφορετική εμπειρία σε σχέση με την οδήγηση ενός βενζινοκίνητου ή ντιζελοκίνητου οχήματος. Μολονότι η οδήγησή του μοιάζει πολύ με την οδήγηση ενός συμβατικού οχήματος, οι οδηγοί σας θα χρειαστούν χρόνο για να εξοικειωθούν με κάποια από τα χαρακτηριστικά της ηλεκτροκίνησης για να αξιοποιήσουν στο έπακρο τα πλεονεκτήματά της. Για παράδειγμα, τα ηλεκτρικά οχήματα δεν έχουν χειροκίνητο ή αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων. Επιπλέον, τα ηλεκτρικά οχήματα είναι πιο βαριά από τα βενζινοκίνητα ή ντιζελοκίνητα οχήματα, γεγονός που μπορεί να επηρεάσει τις μέγιστες ταχύτητες, εάν ο στόλος σας αποτελείται από οχήματα που μεταφέρουν βαριά φορτία.

Εάν σχεδιάζετε να συμπεριλάβετε και ηλεκτρικά οχήματα στον στόλο σας, καλό θα ήταν να ζητήσετε από τους οδηγούς σας να τα οδηγήσουν πρώτα. Το πιθανότερο είναι ότι θα ανταποκριθούν πολύ θετικά.

5.Τι αποστάσεις διανύουν οι οδηγοί σας;

Αυτό είναι ένα σημαντικό ερώτημα που πρέπει να θέσετε, γιατί η γκάμα των ηλεκτρικών οχημάτων που θα χρησιμοποιήσετε θα πρέπει να είναι κατάλληλη για τις διαδρομές που κάνει ο στόλος σας. Εάν χρειάζεστε ένα όχημα που να καλύπτει μόνο μεγάλες αποστάσεις από τη μία στάση στην άλλη, τότε οι επιλογές σας μπορεί να είναι περιορισμένες.

Τα πάντα θα εξαρτηθούν από το μέγεθος της μπαταρίας, αλλά συνήθως μια πλήρης διαδρομή μήκους 240 χμ μπορεί να καλυφθεί από τα περισσότερα ηλεκτροκίνητα οχήματα που κυκλοφορούν σήμερα στην αγορά. Επομένως, εάν επιχειρείτε σε μικρή περιοχή και δεν χρειάζεται να καλύπτετε τακτικά μεγάλες αποστάσεις, τότε ένα ηλεκτρικό όχημα θα μπορούσε να είναι ιδανικό για εσάς.

Έχετε το νου σας ότι η μπαταρία χρειάζεται χρόνο για να επαναφορτιστεί πριν συνεχίσετε τη διαδρομή σας και ότι η φόρτιση τους κρύους μήνες διαρκεί περισσότερο, καθώς η ζήτηση για ενέργεια είναι μεγαλύτερη. Εάν θεωρείτε ότι αυτό αποτελεί πρόβλημα, τότε ίσως μια υβριδική λύση να είναι προτιμότερη.

6.Θα έχετε πρόσβαση σε αξιόπιστους σταθμούς φόρτισης;

Όπως συμβαίνει σε κάθε αλλαγή στις λειτουργίες ενός στόλου, οι αλλαγές στις υποδομές φόρτισης μπορεί να συνοδεύονται από σημαντικό προκαταβαλλόμενο κόστος. Αυτά τα νέα ηλεκτρικά οχήματα όχι μόνο απαιτούν συγκεκριμένους σταθμούς φόρτισης (που διαφέρουν από τις τυπικές πρίζες), αλλά χρειάζεται να υπολογιστεί και ο χρόνος που απαιτείται για τη φόρτιση.

Για ένα ηλεκτρικό όχημα, ο χρόνος φόρτισης μπορεί να διαρκέσει από 1 έως 6 ώρες, ανάλογα με τη δυναμικότητα των σταθμών φόρτισης, σε αντίθεση με ένα βενζινοκίνητο ή ντιζελοκίνητο όχημα που μπορεί να ανατροφοδοτηθεί με καύσιμα σε οποιοδήποτε πρατήριο καυσίμων.

Κάποιες ευρωπαϊκές χώρες έχουν προχωρήσει περισσότερο από άλλες στο θέμα των υποδομών φόρτισης αλλά, γενικά, η διαθεσιμότητα των δικτύων φόρτισης δεν είναι ευθυγραμμισμένη με την ανάγκη για ηλεκτροδότηση, τουλάχιστον προς το παρόν. Καλό θα ήταν να το έχετε υπόψη σας και να κάνετε την έρευνά σας, εάν πρόκειται να επεκταθείτε πανευρωπαϊκά.

Οι αντλίες βενζίνης θα ανήκουν σύντομα στο παρελθόν; (Πηγή εικόνας)

Πώς να κάνετε τη στροφή προς τα ηλεκτρικά οχήματα

Δεν υπάρχει μία απάντηση σε αυτήν την ερώτηση. Το μέγεθος της δικής σας επιχείρησης ή της επιχείρησης για την οποία εργάζεστε, η τοποθεσία της, αλλά και πόσο συχνά χρησιμοποιείτε τα οχήματα του στόλου σας είναι παράγοντες που θα καθορίσουν την επιλογή που θα σας δώσει την καλύτερη σχέση ποιότητας-τιμής.

Η προσεκτική εξέταση των παραπάνω ερωτήσεων έχει καίρια σημασία όσο και η απόφαση του ποια λύση είναι καλύτερη με βάση τις ανάγκες σας, το ηλεκτρικό ή το υβριδικό όχημα.

Εάν είστε κάπου στη μέση, αξιοποιήστε τις δυνατότητες της τεχνολογίας διαχείρισης στόλου για να αναλύσετε και να αποτιμήσετε τις βασικές μετρήσεις του στόλου σας, όπως το μοτίβο χρήσης καυσίμου, το κόστος συντήρησης, τις διαδρομές που διανύετε και πολλούς άλλους παράγοντες. Η συγκέντρωση ολοκληρωμένων στοιχείων σχετικά με τις επιδόσεις του στόλου σας όχι μόνο θα σας βοηθήσει να εντοπίσετε ελλείψεις και να ξεκινήσετε άμεσα βελτιώσεις, αλλά και να αποφασίσετε για την καλύτερη χρονική στιγμή και τον καλύτερο τρόπο να κάνετε τη μετάβαση σε ηλεκτρικό όχημα έχοντας αξιολογήσει σωστά τα δεδομένα.

Μπορείτε να ξεκινήσετε σήμερα ζητώντας μας να σας παρουσιάσουμε τη λύση της Fleet Complete.

Αν σας φάνηκε χρήσιμο αυτό το άρθρο, κοινοποιήστε το στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης

Related Articles